Ordförande har ordet - Arkiv

2009-07-07, VARNING FÖR TRIMMADE V-TRAKTORER

Till alla läsare av vår hemsida, från Bengt Ericsson ordförande. Nedanstående information har kommit till oss. Det finns all anledning av ta informationen på mycket stort allvar. I vår klubb kommer vi att diskutera informationen. En av många slutsatser som vi måste dra är att varje deltagande ekipage måste bli föremål för ordentlig provkörning. Läs följande:

"Hej alla traktorvänner!

Jag heter Sture Jonsson och bor i sydöstra Jämtland. Vi har under några sommrar anordnat traktorrace här på orten. Genom åren så har traktorerna gått från att vara standardtraktorer till att nu vara rena tävlingsmaskiner med trimmade motorer och ombyggda framvagnar. Detta är både på gott och ont. Alla vill vinna och tänker ofta inte på att det fortfarande är ett långsamtgående jordbruksredskap vi använder som tävlingsfordon.

Jag har under våren byggt om en Buster 320B som standard har en B18C motor. Det enda jag har gjort är att jag bytt ut motorn till en standard B20 med enkel Strombergförgasare på 85hk. Men vid provkörning så exploderade kopplingen och krossade hela sprängkåpan. Eftersom det är det enda som håller samman traktorn på mitten så rusade traktorns främre halva direkt av vägen och ner i diket. Bakkroppen med mig sittande på förarplatsen slog ner med växellådan i vägbanan och började volta framåt, för att slutligen efter 25meter kilas in mellan två björkar bredvid vägen. Jag slungades ut genom den krossade vindrutan och blev liggande några meter framför hytten. Eftersom det är en avskiljd väg så tog det en bra stund innan någon hittade mig och kunde kontakta min sambo.

Så nu efter fyra dygn på sjukhus är jag åter hemma men med stödkrage runt nacken, sönderslagen bröstkorg samt illaslagen höger vadmuskel. Sedan är hela kroppen blåslagen så min sambo får helst inte vidröra mig.

Vill på det här sättet varna för vad som kan hända när vinnarviljan tar över våra kära traktorrace. En lätt trimmad traktor kan bli rena dödsfällan när vi ökar varvtalet på koppling och växellåda samt ökar hastigheten från 30 till ibland 70 km/h. Dessa maskiner är hållbara saker, men dom är inte konstruerade för att köra fort med. I mitt fall så var koppling och svänghjul anpassade för ett maxvarvtal på 2000rpm med varvtalsregulatorn. Den motor som jag nu satte i är ju en vanlig bilmotor som lättsamt kommer upp i 6000rpm. Denna ökning av varvet med tre gånger gjorde ju att både koppling och svänghjul exploderade. Tänk på detta när ni trimmar traktorer i fortsättningen!

Ha en trevlig och olyckfri Traktorsommar!!!"

Sture Jonsson genom Ola Viklund

» Senaste brevet från ordförande